Oproep aan nieuwe K3

14 januari, 2016

 

‘Mam, Ma-ham, zullen we als-je-blieft deze K3-koeken kopen?’, hoor ik een meisje van een jaar of vier in de supermarkt vragen. Ze kijkt haar moeder met haar allerliefste glimlach aan en doet nog net geen K3 dansje om haar woorden kracht bij te zetten. De moeder probeert niet voor dit charme-offensief te zwichten. Even lijkt het te lukken, maar ze is niet opgewassen tegen die mooie grote vragende ogen van haar dochter. Je ziet haar denken: ‘Ach, waarom ook niet?’ ‘Voor deze ene keer dan’, zegt ze tegen haar K3-meisje.

20160117_174713-1

Weer gelukt! Waar kindermarketing al niet goed voor  is!  Uit onderzoek blijkt dat kinderen vanaf drie jaar al gevoelig zijn voor kindermarketing. Lastig voor oud

ers die hun kinderen gezond willen laten eten. Dus tijd om daartegen in verweer te komen hebben een groep consumenten,

gezondheidsorganisaties, kinderartsen en wetenschappers gedacht. Zij hebben zich verenigd in de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding.

Ze willen dat kinderen niet meer verleid worden met ongezond voedsel. Nu er een nieuwe K3 is en de verpakkingen toch aangepast moeten worden roepen ze hen met klem op te stoppen met het aanprijzen van ongezonde voeding zoals koek en snoep. Liever zien ze dat ze hun bekendheid en talenten inzetten voor een goede zaak. Hopelijk ziet deze nieuwe K3-groep dit in en gaan ze zich richten op (ik noem maar een goed doel) het stimuleren van gezonde voeding en het bestrijden van overgewicht. Geen onbelangrijke zaak in een tijd waarin één op de zeven kinderen onder de 13 overgewicht heeft. Kom op meiden van K3: let’s do it, let’s swing!

 

Op zoek naar de K3 koeken kwam ik ook nog een ander sterk staaltje van kindermarketing tegen. Wat denk je van de combinatie sport en ongezond snoep, zoals hier de afbeelding van Barca op koeken. Kijk ook eens hoeveel ‘waarvan suikers’ er in die koekjes zitten.

20160115_093557 20160115_093647