Weerstand in tijden van Corona – 12 tips

17 maart, 2020

 

Lieve mensen,

 

Wat een spannende en uitdagende tijd maken we mee! Het virus raakt ons allemaal (jong/oud, rijk/arm, gelovig of niet). Ik voel me dankbaar dat we in zo’n goed georganiseerd land leven met zo’n  goede gezondheidszorg.  Ik vind het ook bijzonder om te zien wat voor mooie initiatieven er ontstaan, dat mensen elkaar willen helpen en oog hebben voor elkaar. Laten we dat koesteren. Maar… de kans dat we ziek worden, zo hebben we van de premier vernomen, is wel groot. Daarom is het belangrijk om goed voor jezelf en je geliefden te zorgen en je weerstand op peil te houden. Daar kun je gelukkig zelf wat aan doen. Dat betekent niet dat je niet ziek kan worden, maar het zorgt er wellicht wel voor dat de klachten milder zullen zijn. En dat is natuurlijk heel wat waard.

 

 

Wat kun je op dit moment zelf doen om je weerstand tegen het virus te verhogen?

  1. Volg de adviezen van het RIVM op.
  2. Eet vers en onbewerkt voedsel (dat bevat de meeste vitaminen en mineralen). Zorg dat je zo ongeveer 400 gram groenten per dag eet.
  3. Neem vitamine C, liefst 2000 mg per dag. Helaas zijn de meeste vitamine C-supplementen op dit moment uitverkocht, maar gelukkig zit er in voeding ook de nodige vitamine C. Alhoewel je daarmee niet zulke hoge doseringen binnen zal krijgen. Zet dus wat vaker voedingsmiddelen op het menu die veel vitamine C bevatten. Het lichaam heeft vitamine C nodig voor het immuunsysteem. Goede bronnen van vitamine C zijn bijvoorbeeld:

 

voedingsmiddel Eenheid/gewicht Vitamine C per mg %ADH
Rode paprika 1 stuk 150 mg 200%
Broccoli  100 g 114 mg 152%
Boerenkool 100 g 100 mg 133%
Spruitjes 100 g 85 mg 113%
Witlof 100 g 112 mg 149%
Sinaasappel 1 stuk/120 g 61 mg 80%
Kiwi 1 stuk 60 mg 80%

bron: http://www.vitamine-info.nl/ en http://www.mens-en-gezondheid.infonu.nl/

 

Een gratis te plukken plant (nu volop in de groei) die ook veel vitamine C bevat is brandnetel. Je hoeft voor een maaltje brandnetels alleen maar een (hondenvrij) bos in te gaan, gewapend met tas en handschoenen. Je kunt brandnetels roerbakken of je kunt er een lekker soepje van maken. Hier vind je een lekker recept voor brandnetelsoep: https://www.annemariereuzenaar.nl/proeven/lunch/detox-brandnetelsoepje/

 

4. Drink voldoende water en/of maak een maceraat van bleekselderij (veel hiervan eten is ook goed vanwege het gehalte aan vitamine C). Een bleekselderijmaceraat maak je door in stukjes gesneden bleekselderij toe te voegen aan een glazen fles (mineraal)water en circa 4 uur in de zon te laten trekken. Drink die fles gedurende de dag leeg en maak voor de volgende dag weer een nieuwe fles.

 

5. Eet (meer) vette vis, levertraan en plantaardige vetten. De onverzadigde vetten die daarin zitten zijn belangrijk voor het immuunsysteem. Of neem een hoogwaardig visolie- of algenoliesupplement.

 

6. Neem extra vitamine D3, in de vorm van een supplement. Vitamine D3 is belangrijk voor (het behoud van) een goede weerstand. Geef kinderen maximaal 15 mcg per dag en volwassenen 25-75 mcg per dag. In kabeljauwlever, te koop bij de supermarkt, zit ook veel vitamine D.

 

7. Ook mineralen zijn belangrijk voor het immuunsysteem. Extra (voeding met) selenium (mosselen, scholfilet, 3 paranoten/p.dg), zink ( oesters, roodvlees, pecannoten en pompoenpitten) of ijzer (spinazie, vlees, kikkererwten) kunnen een bijdrage leveren aan een goede weerstand.

 

8. Neem voldoende eiwitten, bijvoorbeeld vis of (met mate) vlees, maar zet ook eens wat vaker peulvruchten op het menu. Eiwitten zijn essentieel voor het immuunsysteem omdat ze zijn betrokken bij de aanmaak van antistoffen.

 

9. Neem dagelijks wat vlierbessensap. Vlierbessen ondersteunen het immuunsysteem. Je kunt hier ook een tinctuur van nemen (Sambucus-tinctuur).

 

10. Zorg voor een gezonde darm. Een groot deel van je immuunsysteem zit in je darmen. Neem in ieder geval voldoende vezels/prebiotica (o.a. aardperen, uien, prei, asperges, appels, bananen, haver, spelt, psylliumvezels, acaciavezels ). Vezels zorgen voor een goede spijsvertering, voeden goede darmbacteriën en houden de darmen schoon.

 

11. Vermijd – omdat dat ondermijnend is voor het immuunsysteem – geraffineerde suiker, roken, overmatige alcoholgebruik, slaapgebrek en stress.

 

12. Ga lekker veel naar buiten en beweeg. Dat is goed voor de weerstand, de doorbloeding en voor het ontstressen… Zorg wel voor 1,5 meter afstand als je niet met een huisgenoot gaat.

 

Met deze tips kun je de komende tijd je immuunsysteem ondersteunen waardoor je het virus als het voorbij komt waarschijnlijk beter te lijf kunt gaan.

 

Ik wens je alle goeds, veel gezonde weerstand én de kracht om van deze bijzondere situatie het beste te maken.

 

Warme groet,

Anne Marie